3
Zakład fotograficzny Władysławy Spiżewskiej (1879 - ?) był zlokalizowany w pięknej kamienicy u zbiegu ulic Gdańskiej i Krasińskiego. Neobarokowa dekoracja elewacji i pięć kondygnacji budynku do dzisiaj robią wrażenie. Dom powstał w połowie lat 90. XIX w. na zlecenie znanego fotografa Oskara Ewalda, według projektu architekta Józefa Święcickiego, autora sześćdziesięciu reprezentacyjnych bydgoskich budowli (przy samej Gdańskiej postawił ich aż dwadzieścia, w tym gmach hotelu Pod Orłem).
Na ostatnim piętrze Ewald kazał wybudować profesjonalne atelier fotograficzne. Była tutaj między innymi ciemnia, powielarnia i retuszernia, oraz dwie garderoby. Ponad gzymsem kamienicy górował szklany dach. Klientów woziła winda.
Po jego śmierci atelier nabyła Władysława Spiżewska. Pierwsza Polka fotografistka w Bydgoszczy. Pochodziła z ziemiańskiej rodziny (z.d. Margraf), z poznańskiego. Zawodu wyuczyła się prawdopodobnie przy mężu fotografie Stanisławie Spiżewskim. Władysława Spiżewska pojawiła się w Bydgoszczy, wtedy jeszcze Brombergu, pod koniec 1917 roku.
Zakład przy Gdańskiej 154 prowadziła w latach 1918 –1924. Miejsce było modne wśród bydgoszczan, klientela dopisywała, chociaż stare niemieckie zakłady fotograficzne stanowiły silną konkurencję. Gwoździem do trumny atelier Władysławy Spiżewskiej okazała się zepsuta winda, której właściciele kamienicy nie chcieli naprawić. Klientom nie chciało się wchodzić po schodach.
W połowie lat 20. XX w. Spiżewska zamknęła zakład, opuściła Bydgoszcz. Planowała popłynąć do Rio de Janeiro.
Zakład fotograficzny Władysławy Spiżewskiej (1879 - ?) był zlokalizowany w pięknej kamienicy u zbiegu ulic Gdańskiej i Krasińskiego. Neobarokowa dekoracja elewacji i pięć kondygnacji budynku do dzisiaj robią wrażenie. Dom powstał w połowie lat 90. XIX w. na zlecenie znanego fotografa Oskara Ewalda, według projektu architekta Józefa Święcickiego, autora sześćdziesięciu reprezentacyjnych bydgoskich budowli (przy samej Gdańskiej postawił ich aż dwadzieścia, w tym gmach hotelu Pod Orłem).
Na ostatnim piętrze Ewald kazał wybudować profesjonalne atelier fotograficzne. Była tutaj między innymi ciemnia, powielarnia i retuszernia, oraz dwie garderoby. Ponad gzymsem kamienicy górował szklany dach. Klientów woziła winda.
Po jego śmierci atelier nabyła Władysława Spiżewska. Pierwsza Polka fotografistka w Bydgoszczy. Pochodziła z ziemiańskiej rodziny (z.d. Margraf), z poznańskiego. Zawodu wyuczyła się prawdopodobnie przy mężu fotografie Stanisławie Spiżewskim. Władysława Spiżewska pojawiła się w Bydgoszczy, wtedy jeszcze Brombergu, pod koniec 1917 roku.
Zakład przy Gdańskiej 154 prowadziła w latach 1918 –1924. Miejsce było modne wśród bydgoszczan, klientela dopisywała, chociaż stare niemieckie zakłady fotograficzne stanowiły silną konkurencję. Gwoździem do trumny atelier Władysławy Spiżewskiej okazała się zepsuta winda, której właściciele kamienicy nie chcieli naprawić. Klientom nie chciało się wchodzić po schodach.
W połowie lat 20. XX w. Spiżewska zamknęła zakład, opuściła Bydgoszcz. Planowała popłynąć do Rio de Janeiro.